KOMÜNİSTLER VE TRENLER

"Demiryolları 'gomanist' işidir!"
Böyle konuşan Başbakanları görmüş bir ülkedir Türkiye.
"Demiryolları" komünistlerin işidir, "karayolları" liberallerindir, "havayolları" milliyetçidir vb." demeye başlamışsak, ya ruh sağlığımızda bir sorun var ya da dünya gerçekten çıldırmış demektir!
Sovyetler Birliği döneminde bütün Doğu Avrupa’ da hayli gelişmiş bir demiryolları ağı yaratıldı. Karayolları ile karşılaştırıldığında, ulaşım; demiryolları üzerinden sağlanıyordu. Türkiye’ de otobüs neyse, örneğin Ukrayna’ da da tren odur.
Sovyet liderlerinin demiryolu konusundaki düşünceleri nasıl oluşmuştu? Bu konudaki kararlar nasıl şekillendi? Neden ulaşım sistemi olarak demiryolu seçildi?

Bu konuda Özal’ ın bir lafını hatırlıyorum. "Komünist sistemde demiryolu ile insanlar daha iyi kontrol altına alınabiliyordu, oysa kara yolu özgürlüktür" demişti.

Karayollarının seyahat edenlere daha geniş bir özgürlük tanıdığı doğru. Dilediğiniz zaman durur, dilediğiniz zaman hareket edersiniz. Dilediğiniz yolu tercih edebilirsiniz vb. Ama insanları daha iyi kontrol etmek için demiryolunun tercih edildiği düşüncesi yanlış.
Türkiye' de her yıl trafik kazalarında 5 - 6 bin kişi yaşamını yitiriyor. Terörde bugüne kadar 6 - 7 bin arasında şehit verdik ama bu, 20 - 25 senede meydana geldi. Halbuki trafikte her sene 5 - 6 bin canı yitiriyoruz...
"Mantıklı insanlar", somut sorunlara mantıklı çözümler bulurlar. Sonra " mantıksız insanlar", bu çözümleri mantıksızca açıklarlar...

Son kararı, "mantıklı olup olmamayı umursamayanlar" verir!

Hiç yorum yok: